06:38 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

تامین مالی

یک اشتباه؛ اختصاص وزن زیاد به بازار بدهی
در نگاهی کلی بازارهای سرمایه و بدهی به یکدیگر مرتبط بوده و از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند؛ اما از آنجایی که فعالان اصلی این دو بازار با یکدیگر متفاوتند نباید به اشتباه وزنی بیش از واقعیت به تأثیر این دو بازار بر هم داد.
بازار بدهی رفیق بازار سرمایه و نه رقیب
طبق گزارش بانک مرکزی در دوره پنج ماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۰، مجموع اوراق بدهی منتشر شده مبلغ ۳۳۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه گذشته از افزایش ۷۲.۲ درصدی حکایت دارد.
تحلیل نادرست از اثر بازار بدهی بر بازار سهام
با توجه به متفاوت بودن بازیگران دو بازار سهام و بازار بدهی و ظرفیت مجزایی که برای خرید اوراق دولتی توسط صندوق‌های درآمد ثابت درنظر گرفته می‌شود، مرتبط دانستن فروش اوراق دولتی در بازار به روند این روزهای بازار سرمایه، تحلیل دقیق و درستی نیست.
صفر تا صد یک ابزار جدید؛ از افزایش بهره‌وری تا پاداش صرفه‌جویی
اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی در دنیا به عنوان مشوق افزایش بهره‌وری، افزایش بازدهی و کاهش مصرف سوخت به کار گرفته می‌شود و همان‌طور که از اسم آن مشخص است منجر به بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی می‌شود.
انتظار برای بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این باور هستند که باید شرکت‌های سودده و توانمند کشور برای ورود به بازار سرمایه باید ترغیب و تشویق شوند.
۷ راهبرد و ۳ محور اصلی بازارسرمایه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ۷ راهبرد و ۳ محور اصلی برنامه‌های کلان بازارسرمایه را در دوره جدید اعلام کرد.
دولت؛ بزرگترین بازیگر اوراق بدهی
در حال حاضر بزرگترین بازیگر بازار بدهی، دولت است که از این بازار به عنوان ابزاری برای پرداخت مطالبات خود و به تعویق انداختن این مطالبات به سال‌های آتی استفاده می‌کند.
از اعتبار موسسات رتبه‌بندی تا اعتماد مردم
موسسه‌های رتبه بندی اگر به اندازه کافی بزرگ بوده و اعتبار کافی داشته باشند، برای حفظ یک مشتری، رتبه‌ نادرست به کسی نمی‌دهند.
هیچ برنامه ای برای افزایش نرخ بهره اوراق دولتی وجود ندارد
بخش اعظم فروش اوراق دولتی ناشی از عملیات بازار باز بین بانکی است که بین بانک ها و بانک مرکزی اتفاق می افتد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست.
انتشار اوراق اجاره سهام هیبریدی (ترکیبی) از طریق توثیق و رتبه‌بندی در بازار سرمایه
روز دوشنبه مورخ ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰، برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور اوراق اجاره سهام هیبریدی یا ترکیبی از توثیق و رتبه‌بندی منتشر می‌شود.
واکاوی اثر افزایش نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه
افزایش تدریجی نرخ بهره بین بانکی در چند ماه اخیر نشانگر سیر صعودی این مؤلفه مهم اقتصادی است، طوری که در آخرین آمار بانک مرکزی این رقم به ۱۹.۳۵ درصد رسیده؛ موضوعی که در آینده احتمال رشد نرخ بهره را قوت می‌بخشد و به زعم کارشناسان در طولانی مدت اتفاق خوبی برای بخش تولید و اقتصاد به شمار نمی‎‌آید.
نوپاهایی که با سرمایه‌گذاری جسورانه جان می‌گیرند
صندوق جسورانه نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که به راه‌اندازی کسب ‌و کارهای جدید، حمایت از طرح‌ها و پروژه‌ها، اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و توسعه فناوری کمک به سزایی می‌کنند.
قیمت‌گذاری دستوری؛ بی‌احترامی به مصرف‌کننده و تولیدکننده
شورای رقابت و مدیران کشور به طور دستوری قیمت‌ها را به مردم تحمیل می‌کنند و مصرف کننده و تولیدکننده هیچ نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارند و این کار بی‌احترامی به آنها است.
اوراق بدهی؛ از پیاده سازی طرح‌ها تا ایمنی پرتفوی سرمایه‌گذاران
اوراق بدهی تأمین کننده بودجه لازم برای پیاده‌سازی طرح‌های شرکت‌ها و نهادها و روشی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری و ایمن کردن پرتفوی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است.
تبعات فروش نامناسب اوراق بدهی بر اقتصاد
فارغ از اینکه فروش نامناسب اوراق بدهی موجب عقب ماندن از قانون بودجه می‌شود، فضای کلان اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد که یکی از این تبعات رجوع به منابع بانک مرکزی است؛ به‌ عبارتی وقتی تامین مالی دولت از طریق بازار بدهی منتفی شود، راحت‌ترین و محتمل‌ترین گزینه برای جبران آن، استفاده از منابع بانک مرکزی (چه در قالب استقراض و چه در قالب تنخواه‌گردان) است.